Weatronic BAT 64.

Weatronic BAT 64.

W 2015 r. pojawiła się na rynku nowa aparatura 2,4 Ghz niemieckiej firmy Weatronic BAT 64. Jest to...

Ładowarka iCharger 4010 Duo

Ładowarka iCharger 4010 Duo

Ładowarka Junsi iCharger 4010 Duo to kolejna zaawansowana dwukanałowa ładowarka dla wymagających...

Graupner Polaron EX

Graupner Polaron EX

W sprzedaży pojawiła się nowa dwukanałowa ładowarka Graupner Polaron EX.Nowatorska pionowa...

  • Weatronic BAT 64.

    Weatronic BAT 64.

    niedziela, 28 kwiecień 2013 12:22
  • Ładowarka iCharger 4010 Duo

    Ładowarka iCharger 4010 Duo

    sobota, 25 kwiecień 2015 14:59
  • Graupner Polaron EX

    Graupner Polaron EX

    środa, 13 maj 2015 17:18

Regulacja modelarskiego silnika benzynowego

  • Redaktor

Po wielu latach przerwy postanowiłem polatać dużym modelem napędzanym silnikiem benzynowym. Do mojego Pipera L4H zamontowałem benzynowy silnik DA50R. Po poprawnym dotarciu przed rozpoczęciem lotów stanąłem przed problemem właściwej regulacji tego silnika. Nikomu nie trzeba przypominać, że źle wyregulowany i gasnący silnik może być przyczyną uszkodzenia modelu a nawet jego rozbicia. Większość producentów podaje w instrukcji sposób regulacji takiego silnika. Przeglądając niektore strony naszych modelarzy natrafiłem na bardzo dobry opis takiej procedury. Zakładamy, że przed przystąpieniem do regulacji mamy dobrze naładowany zasilający układ zapłonowy pakiet, zatankowany zbiornik dobrym świerzym paliwem z właściwym stosunkiem oleju do benzyny i dobrze dobranym śmigłem. W modelarskich silnikach występują przeważnie gaźniki WALBRO znane też z zastosowań w piłach spalinowych. Posiadają one dwie iglice regulacyjne. Oznaczone są one literami L (low)  i H (High).Regulację silnika zawsze zaczynamy od największych obrotów. A oto sprawdzona procedura:

Po uruchomieniu i rozgrzaniu na średnich obrotach wprowadzamy silnik na max obroty. Przykręcamy dyszę Hi by doprowadzić do max obrotów i cofamy o ok 1/4. Nastepnie trzymamy silnik na wysokich obrotach przez ok. 30 s.
Powinien pracować równo przez cały ten czas. Jeśli zwalnia , należy wzbogacić  mieszankę śrubą Hi.
Następnie cofamy przepustnicę powoli ,aż silnik będzie wchodził w cykl 4 taktowy - przelanie. Przykręcam Lo ,by uzyskać pracę 2 takową. Znów przymykamy przepustnicę i znów regulujemy Lo , aż do biegu jałowego.

Teraz sprawdzamy reakcję na szybkie otwarcie przepustnicy. Jeśli jest zbyt wolne , opóżnione minimalnie wzbogacamy mieszankę odkręcając Lo.
Ustawienia sprawdzamy w locie.

Zachowanie silnika                                      Regulacje
silnik gaśnie podczas przyspieszania               Wzbogacić HI lub Lo
praca czterotaktowa na małych obrotach         Zubożyć Lo
silnik ma zbyt małą moc w locie                    Wzbogacić Hi , zubożyć Lo
silnik przelany w locie                                  Regulacja Lo, tuning gażnika
silnik nierówno pracuje na  biegu jałowym       Zanieczyszczony lub nieszczelny gażnik


Mam nadzieję, że taka instrukcja pomoże dobrze wyregulować nasz silnik.

Sławomir