Weatronic BAT 64.

Weatronic BAT 64.

W 2015 r. pojawiła się na rynku nowa aparatura 2,4 Ghz niemieckiej firmy Weatronic BAT 64. Jest to...

Ładowarka iCharger 4010 Duo

Ładowarka iCharger 4010 Duo

Ładowarka Junsi iCharger 4010 Duo to kolejna zaawansowana dwukanałowa ładowarka dla wymagających...

Graupner Polaron EX

Graupner Polaron EX

W sprzedaży pojawiła się nowa dwukanałowa ładowarka Graupner Polaron EX.Nowatorska pionowa...

  • Weatronic BAT 64.

    Weatronic BAT 64.

    niedziela, 28 kwiecień 2013 12:22
  • Ładowarka iCharger 4010 Duo

    Ładowarka iCharger 4010 Duo

    sobota, 25 kwiecień 2015 14:59
  • Graupner Polaron EX

    Graupner Polaron EX

    środa, 13 maj 2015 17:18

Regulatory napięcia

  • Redaktor

Latając kilkanaście lat modelami z napędem elektrycznym miałem okazję do przetestowania wielu regulatorów produkowanych przez znane i mniej znane firmy. Z biegiem czasu używając coraz to większych modeli i silników większej mocy stawałem przed problemem zakupu sl150sprawdzonego i dobrego regulatora.Kilkanaście lat temu dominowały na rynku takie firmy jak Schulze Gmbh. Zakup regulatora pozwalającego podać do silnika prąd ciągły 120 A wiązał się z wydaniem sporej kwoty pieniędzy i możliwy był tylko w Niemczech.Aby latać moimi modelami zmuszony byłem zakupic 2 szt takich regulatorów. Do napędu stosowano wówczas powszechnie ogniwa NiCd i NiMh.Wykonując kilkadziesiąt lotów w sezonie Schulze wytrzymały prawie 10 lat. Jeden w 2007r. zapalił się przy starcie modelu i  szybka moja reakcja zapobiegła wypaleniu dziury w kadłubie. Drugi wytrzymał rok dłużej. W czerwcu tego roku upaliły się złącza przylutowane do płytki. I w tym przypadku nie nastąpło uszkodzenie modelu. Stając przez problemem zakupu nowego regulatora wyczytałem o dopiero co sprowadzonych zza wschodniej granicy regulatorach Markus. Zachęcony bardzo dobrymi opiniami modelarzy wyczynowch w ,,ciemno'' zakupiłem 2 szt. Jeden o maksymalnym prądzie 100A, a drugi 150A. Markus SL150 przeznaczony jest do modeli latającyh w klasie F5B/F5B. Regulator pracujący przy tak dużym prądzie nie ma konektorów do podłączenia silnika.Przewody od  silnika lutuje się bezpośrednio na płytkę regulatora.To rozwiązanie ma ważną zaletę. Przy tak dużych prądach nie ma strat wynikających ze złego kontaktu na złączach. Przylutowany regulator do silnika nie jest narażony na nadpalenie styków i możliwości przerwana pracy silnika . Parametry tego regulatora przechodzą wszelkie oczekiwania.Zarówno z drążka jak i programując go programatorem usb z komputera można ustawić takie parametry jak: zmiana kierunku obrotów, 4 rodzaje hamulca, timing,krzywą gazu,rodzaj modelu, 4 rodzaje parametrów startu i jeszcze kilka innych parametrów.Regulator sygnalizuje sygnałem dźwiękowym po włączeniu rnapięcia rodzaj ustawionego hamulca a także ilość cell w pakiecie LiPo. Istotnym parametrem jest bardzo mała oporność wewnętrzna wynosząca zaledwie 0,00075 Ohm. Jak to istotny parametr, przekonałem się już przy pierwszym locie.Po starcie z ręki model wyraźnie był szybszy niż na regulatorze Schulze.Tą zmianę na korzyść wyraźnie sie wyczuwa. Wykonałem już kilkanaście lotów i jak do tej pory nie ma żadnych problemów. Wszystkim kolegom poszukującym dobrego regulaltora do większych modeli polecam Markusa. Bardzo dobre parametry idą w parze z ceną o ponad połowę niższą niż Schulze o podobnych właściwościach.

Sławek