Ładowarka iCharger 4010 Duo

Ładowarka iCharger 4010 Duo

Ładowarka Junsi iCharger 4010 Duo to kolejna zaawansowana dwukanałowa ładowarka dla wymagających...

Graupner Polaron EX

Graupner Polaron EX

W sprzedaży pojawiła się nowa dwukanałowa ładowarka Graupner Polaron EX.Nowatorska pionowa...

  • Ładowarka iCharger 4010 Duo

    Ładowarka iCharger 4010 Duo

    sobota, 25 kwiecień 2015 14:59
  • Graupner Polaron EX

    Graupner Polaron EX

    środa, 13 maj 2015 17:18

Holowanie szybowców - informacje ogólne

   Jednym ze sposobów holowania modeli szybowców jest wyciąganie przy użyciu modelu samolotu czyli tak zwanej holówki. Przypomina to prawdziwe lotnictwo. Jest to jeden z trudniejszych sposobów wyciągania szybowców, ale jakże widowiskowy. Dostarcza wielu emocji nie tylko widzom, ale również pilotom zespołu holującego. Do holowania potrzebny jest samolot, który będzie stosunkowo łatwy w pilotażu i stabilny w locie o dużym nadmiarze mocy silnika. Holownik musi się szybko wznosić przy niezbyt dużej prędkości. Powinien mieć masę większą od masy szybowca. Zarówno samolot jak i szybowiec musi posiadać zaczep do zwalniania holu. Umożliwia on wyczepienie się po nabraniu odpowiedniej wysokości lub w sytuacji awaryjnej. W samolocie zaczep umieszcza się jak najbliżej środka ciężkości. Takie umiejscowienie zaczepu zmniejsza niekorzystne oddziaływanie szybowca na płatowiec samolotu podczas holowania. Elementem łączącym samolot i szybowiec jest hol. Do tego celu możemy wykorzystać mocną żyłkę, nić stylonową lub sizalową. Linka musi być odpowiednio elastyczna aby amortyzowała wszelkie niekontrolowane szarpnięcia. Długość holu uzależniona jest od wielkości modeli i wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu metrów. Start i lądowanie odbywa się zawsze pod wiatr. Moim pierwszym holownikiem był trenerek o rozpiętości 1,5 metra, którym holowałem szybowiec Fox o rozpietości 2,2 metra. Do holowania szybowców w naszym stowrzyszeniu wykorzystuję samolot o rozpiętości 2.5 metra. Wyciągam nim makiety szybowców o rozpiętości około 5 metrów. Bardzo ważne jest aby nawierzchnia lądowiska była odpowiednio przygotowana. Równa bez zagłębień i zadbana. Obecnie wszystkie loty wykonujemy na terenie lądowiska Raków, na którym możliwy jest bezpieczny start i lądowanie.    W tym krótkim artykule pozwoliłem sobie podać szanownym Kolegom podstawowe i ogólne informacje na temat holowania. Następnym razem przedstawie więcej praktycznych wskazówek odnośnie samego startu, lotu i typu holowników. Pozdrawiam

 

                                                                                                                                                                                  Tomek Yak

Nowości