Logo

Elektroniczny wyłącznik zapłonu silnika benzynowego

Modelarze latający modelami z silnikami benzynowymi różnie realizują wyłączanie silnika po zakończonym locie.Można to zrobić poprzez całkowite przymnknięcie przepustnicy, włączenie ssania , bądź też wyłączenie zasilania modułu zapłonu. Ten ostatni sposób jest rozwiązaniem najbardziej eleganckim.Jeżeli jest realizowany z nadajnika , stanowi najlepsze spotykane rozwiązanie. Całkowite zamknięcie przepustnicy nie zawsze daje możliwość wyłączenia silnika. Zdarza się bowiem, że po przymknięciu przepustnicy silnik jeszcze pracuje i nie sposób go wyłączyć. Rozwiązanie które przedstawiam , jest propozycją f-my SM-Modelbau z Niemiec. Jest to niewielki moduł elektroniki o nazwie Zundschalter 3. Moduł ten włącza się w kanał sterowania serwa przepustnicy.Nie zachodzi więc potrzeba posiadania dodatkowego wolnego kanału w odbiorniku. Moduł z jednej strony podłączony jest do kanału sterowania przepustnicą gazu w odbiorniku, a wyjście łączy sie z serwem przepustnicy. Drugi kabel łaczymy do pakietu zasilania zapłonu i wyjście do modułu zaplonu.Urządzenie posiada dwukolorową diodę wewnętrzną, oraz diodę zewnętrzną.Obie diody sygnalizują obecność napięcia zasilania oraz właczenie zapłonu.Wbudowany mikrowyłącznik umożliwia programowanie urządzenia.Programuje się punkt  wyłączenia zapłonu na krzywej gazu.Można też zrealizować wyłaczenie zapłonu na dodatkowym wyłączniku nadajnika włączającym funkcję trottle-cut. Urządzenie jest bardzo małe, waży kilkanaście gramów a sposób programowania jest banalnie prosty.Trzeba jedynie przycisnąc przycisk w module podczas włączenia zasilania odbiornika i urządzenie zaprogramuje się ustawiając wyłaczenie zapłonu w punkcie, w którym był ustawiony drążek gazu lub przełącznik.Takie rozwiązanie nie wymaga stosowania serwa napędzającego mikrowyłącznik rozłączający obwód zasilania zapłonu.Układ posiada optoizolację.
Dolnośląskie Stowarzyszenie Sportów Modelarskich