Ładowarka iCharger 4010 Duo

Ładowarka iCharger 4010 Duo

Ładowarka Junsi iCharger 4010 Duo to kolejna zaawansowana dwukanałowa ładowarka dla wymagających...

Graupner Polaron EX

Graupner Polaron EX

W sprzedaży pojawiła się nowa dwukanałowa ładowarka Graupner Polaron EX.Nowatorska pionowa...

  • Ładowarka iCharger 4010 Duo

    Ładowarka iCharger 4010 Duo

    sobota, 25 kwiecień 2015 14:59
  • Graupner Polaron EX

    Graupner Polaron EX

    środa, 13 maj 2015 17:18

Wyłączniki zasilania

  • Redaktor

W każdym modelu RC niezbędne jest zasilanie odbiornika,serw i pozostałej  elektroniki napięciem stałym 4.8-6V DC. W przypadku modelu napędzanym silnikiem elektrycznym sterowanym regulatorem z układem BEC napięcie do zasilania odbiornika i pozostałych układów pobierane jklssssspaw15anwendungest ze źródła zasilającego silnik.Regulator jest tak skonstruowany, aby po obciążeniu żródła przez silnik i wyczerpaniu się pojemności pakietu zasilającego do określonej wartości napięcia, odcina zasilanie silnika pozostawiając w pakiecie niezbędną ilość energii elktrycznej umożliwiającej bezpieczne wylądowanie modelu. W modelach, w których napięcie zasilające silnik jest większe od 12V a prąd przekracza 50A  stosuje się regulatory bez układu BEC. W tym przypadku niezbędne jest stosowanie odrębnego pakietu zasilającego odbiornik. W wiekszości małych modeli,w których pbór prądu nie jest duży, stosuje się zwykłe mechaniczne wyłączniki odcinające napięcie zasilania do układu elekktroniki.Wyłączniki takie są z reguły są dołączane jako standardowe  wyposażenie kompletnej aparatury. W takim wyłączniku po pewnym czasie jego styki tracą kontakt i może nastąpić rozłączenie zasilania odbiornika podczas lotu. W modelach z silnikem spalinowym dodatkowym czynnikiem uszkadzającym delikatne styki jest paliwo zawierające agresywne chemicznie komponenty. Nie ma chyba modelarza, który nie spotkał się z przypadkiem awarii zasilania podczas lotu modelu.Z reguły kończy się to całkowitym jego zniszczeniem.Dwa lata temu podczas lotu mego Mystica na wysokości około 500m nagle straciłem nad nim kontrolę.Model nabrał olbrzymiej prędkości lecąc pionowo do  ziemi. Odruchowo próbowałem poruszać drążkami w aparaturze mając nadzieję, że odzyskam kontrolę. Kilkadziesiąt metrów nad ziemią na chwilę model zaczął słuchać radia i udało mi się bezpiecznie wylądować. Kiedy wraz z grupą kolegów odnaleźliśmy model, pierwszą reakcją były jego oględziny. Model nie został w najmniejszym stopniu uszkodzony. Jednak okazało sie, że zamontowany w kadłubie wyłącznik zasilania był gorący.Po jego wyjęciu i rozebraniu stwierdziłem nadpalone styki. To zdarzenie uzmysłowiło mi, że wyłącznik jest najsłabszym ogniwem w całym łańcuchu układu zasilania. Pragnąć zapobiec w przyszłości takim awariom postanowiłem poszukać rozwiązania bardziej niezawodnego. Wybór padł na elektroniczny wyłącznik niemieckiej f-my ACT.

sw5aduokl

Po obejrzeniu strony internetowej zamówiłem natychmiast wyłącznik   typu  Safety Power Switch 5A Duo. Jest to wyłącznik elektroniczny zamontowany na małej płytce drukowanej. Jego układ potrafi dostarczyć do elektroniki 5A ciągłego prądu, co w zupełności wystarcza do mojego modelu.Ta niewielka płytka posiada przylutowane dwa niezależne kable zakończone wtyczkami JR/Futaba pozwalące zasilać jeden lub dwa odbiorniki.Posiada także kabel do podłączenia źródła zasilania oraz kabel pozwalający na ładownie pakietu bez potrzeby jego wyjmowania z kadłuba.Dwa osobne mikrowyłaczniki pozwlają na włączenie i wyłączenie napięcia.Dioda LED sygnalizuje stan włączenia.Wyłącznik podczas dwuletniej intensywnej ekspolatacji mojego modelu sprawdził się wyśmienicie. ACT produkuje także wyłączniki na większe obciążenia.Inną odmianą tych urządzeń jest układ Safety Power Switch AW. W celu zwiększenia stopnia bezpieczeństwa zasilania do takiego wyłącznika podpinamy dwa niezależne pakiety zasilające. W normalnej pracy układ równomiernie rozładowuje na przemian te dwa źródła zasilania.Gdyby nastąpiła nieprzewidziana awaria jednego, model zasilany będzie z drugiego sprawnego źródła.

Nowości