Weatronic BAT 64.

Weatronic BAT 64.

W 2015 r. pojawiła się na rynku nowa aparatura 2,4 Ghz niemieckiej firmy Weatronic BAT 64. Jest to...

Ładowarka iCharger 4010 Duo

Ładowarka iCharger 4010 Duo

Ładowarka Junsi iCharger 4010 Duo to kolejna zaawansowana dwukanałowa ładowarka dla wymagających...

Graupner Polaron EX

Graupner Polaron EX

W sprzedaży pojawiła się nowa dwukanałowa ładowarka Graupner Polaron EX.Nowatorska pionowa...

  • Weatronic BAT 64.

    Weatronic BAT 64.

    niedziela, 28 kwiecień 2013 12:22
  • Ładowarka iCharger 4010 Duo

    Ładowarka iCharger 4010 Duo

    sobota, 25 kwiecień 2015 14:59
  • Graupner Polaron EX

    Graupner Polaron EX

    środa, 13 maj 2015 17:18

Wariometr w modelu szybowca

  • Redaktor
picomitTych, którzy latają modelami szybowców z pewnością zainteresuje urządzenie elektroniczne popularnie zwane wariometrem. To małe urządzenie bardzo przydaje się do latania w termice. W trakcie lotu modelem wykorzystującym termikę dla pilota ważna jest informacja czy model wznosi się, czy opada. Bez dodatkowego urządzenia pilot obserwując model z ziemi sam ocenia jak zachowuje się on w powietrzu. W zależności od wielkości modelu, aktualnej wysokości ocena zachowania się modelu może być mniej czy bardziej utrudniona.
Aby ułatwić lepsze wykorzystanie termiki można w modelu zamontować wariometr. Zamontowany w moim Promyku wariometr Picolario f-my Renschler ułatwia latanie i powoduje, że znacznie efektywniej pozwala wykorzystać termikę. Wariometr taki działa na zasadzie precyzyjnie mierzonych zmian ciśnienia powietrza.Podłączony jest w modelu do wolnego kanału odbiornika. Oprócz funkcji prędkości wznoszenia i opadania wariometr posiada także inne pożyteczne funkcje takie jak pomiar napięcia instalacji i aktualną wysokość podawaną w metrach.
Bardzo ważną informacją przekazywaną pilotowi jest informacja urządzenia o zanikającym sygnale z własnego nadajnika.Taki komunikat z pewnością ostrzeże nas o utracie zasiegu.Odpowiednia i szybka reakcja pozwoli na odzyskanie pełnej kontroli nad modelem i bezpieczne sprowadzenie na ziemię.Informacje te przekazywane są pilotowi drogą radiową w postaci akustycznego tonu zmieniającego się w zależności od szybkości pionowej modelu a także w postaci i słownych komunikatów nadawanych na częstotliwości 430 MHz. Wariometr wyposażony jest w nadajnik radiowy małej mocy.Pilot aby odebrać te informacje musi posiadać odbiornik nastawiony na częstotliwość nadajnika wariometru. Po zakończonym locie można odczytać wszystkie parametry z wariometru dotyczące 10 ostatnich lotów. Bez trudu odczytamy na jakiej minimalnej i maksymalnej wysokości znajdował się nasz model, jakie było napięcie w instalacji, jakie było największe i najmniejsze wznoszenie modelu. Dla przykładu podam, że Promyk Mirka latający także z wariometrem zanotował już wysokość ponad 1000m. Ja w zeszłym roku latałem swoim Promykiem tuż przed granicą 1000m. wysokości. To duża frajda dla pilota.
Sławek